Sebulan Sebelum Umat ISLAM Memulakan Ibdah HAJI, Kota Mekah Diancam Peluru Berpandu


RIYADH – Sebuah peluru berpandu balistik yang dilancarkan pemberontak Yemen ditembak jatuh dekat kota suci Mekah kelmarin, sebulan sebelum umat Islam memulakan ibadat haji, kata pakatan tentera Arab Saudi yang berperang di Yemen.

Pakatan berkenaan berkata, misil itu ditembak jatuh hanya 68 kilometer ke selatan Mekah, barat Arab Saudi.

“Ini merupakan cubaan terdesak oleh pemberontak Syiah Houthi untuk menggugat ibadat haji yang akan bermula pada penghujung Ogos depan,” kata pakatan Arab Saudi dalam satu kenyataan.

Serangan peluru berpandu balistik jarang dilancarkan berbanding bedilan roket jarak dekat yang lebih kerap melepasi sempadan Arab Saudi sejak Riyadh melancarkan serangan udara ke atas pemberontak Houthi di Yemen.

Bedilan peluru berpandu ke arah Mekah kelmarin bukan kali pertama yang dilancarkan.

Pada Oktober 2016, militan Houthi melancarkan peluru berpandu balistik paling jauh merentasi Saudi yang ditembak jauh hampir dengan kota Mekah.

Namun, serangan kali ini dianggap lebih serius kerana mengancam keselamatan umat Islam menjelang musim haji.

Pemberontak Houthi dan sekutu mereka daripada bekas anggota pasukan keselamatan yang menyokong mantan Presiden Yemen, Ali Abdullah Saleh mula melancarkan serangan balas ke atas Arab Saudi dua tahun lalu.

Ia berikutan campur tangan pakatan tentera diketuai Riyadh itu di Yemen pada Mac 2015 untuk menyokong Presiden Abedrabbo Mansour Hadi.

Pemberontak Syiah Houthi didakwa menerima bantuan daripada seteru Arab Saudi, Iran.

Perang saudara di Yemen mengakibatkan lebih 8,000 orang terbunuh dan 44,500 lagi cedera sejak Arab Saudi dan sekutu-sekutunya campur tangan dalam konflik itu. – AFP
Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment