Hati-hati Dengan Penyakit Ini!, Tak Rasa "Puas" Selepas Berasmara




Orgasma atau Rasa Puas Selepas Berasmara

Orgasma adalah rasa “puas” atau nikmat yang memuncak selepas melakukan hubungan dengan pasangan. Rasa puas ini amat penting untuk menjaga keharmonian dan kebahagiaan rumah tangga anda. Orgasma yang dirasai oleh setiap pasangan berkahwin berbeza-beza, bergantung kepada kemahiran dan kesihatan tubuh badan dan mental.

Tapi, kalau anda atau pasangan kerap kali tak mencapai rasa “puas” selepas bersetubuh, anda harus segera periksa tahap kesihatan anda!. Ia mungkin petanda kesihatan fizikal malah mental anda bermasalah.


Antara penyakit yang boleh mengakibatkan anda tak berjaya mencapai rasa puas atau orgasma adalah:


1. Penyakit pembuluh darah peripheral

Penyakit ini mengakibatkan pembuluh darah anda tersumbat. Lalu, aliran darah ke anggota badan dan alat kelamin tersekat. Disebabkan itu, anda tak boleh mencapai orgasma langsung! Pergi periksa kesihatan anda dengan doktor pakar.

2. Penyakit tiroid

Masalah hipotiroid atau tiroid yang kurang aktif daripada biasa boleh menjadi punca kepada kegagalan hubungan seksual. Maka, dorongan ke arah seks akan semakin rendah, atau lebih teruk… pesakit dengan penyakit ini tak mampu untuk terangsang langsung.

3. Tekanan darah tinggi

Menurut American Journal of Hypertension, wanita yang sedang mengalami fasa menopause malah menghidap tekanan darah tinggi akan lebih cenderung mengalami masalah vagina kering. Lalu, mereka takkan dapat mencapai rasa puas dan akan sentiasa sakit di bahagian miss V apabila berasmara.

4. Kencing manis

Kencing manis atau diabetes dapat mempengaruhi pembuluh darah kecil yang mengalirkan darah ke alat kelamin anda. Sebab penyakit ini, pesakit boleh kehilangan rasa “sensitif” saat berasmara, lalu mereka takkan berjaya mencapai orgasma atau “rasa puas”.

5. Masalah kesihatan mental

Masalah kesihatan mental seperti kemurungan, sering rasa cemas dan masalah mental lain juga boleh menjadi faktor utama kenapa seorang wanita tak dapat merasai orgasma ketika berasmara. Masalah mental boleh mengakibatkan kegagalan alat kelamin untuk berfungsi untuk lelaki.



6. Gangguan sistem saraf

Masalah epilepsi atau multiple sclerosis juga boleh mempengaruhi tahap orgasma yang anda rasa selepas berasmara. Kedua-dua masalah ini mengganggu fungsi neuurologis di sekitar alat kelamin anda. Maka, ia gagal untuk memberi “rasa sedap” yang tepat ke otak. Jadi, anda takkan berasa puas!

7. Perubahan hormon

Ketika seorang wanita sedang mengalami fasa menopause, atau sedang memberi susu badan dan memakai alat kontrasepsi, kadar hormon testosteron dan estrogen dalam badan mereka akan menurun dan tidak seimbang. Oleh sebab itu, sensasi di bahagian klitoris “tidak berjaya dicapai” maka mereka takkan berasa puas.

Tidak perlu risau sangat.

Jika anda dan suami sentiasa melakukan hubungan seks dan kalian masing-masing berasa puas dan mencapai orgasma, kalian pasti cukup sihat secara fizikal dan mental.

Jika anda menghadapi sebarang masalah, jangan segan untuk berjumpa dengan doktor pakar.

Sumber : Theasianparen Malaysia
Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment