Netizen Terkejut Imej Amalina Che Bakri Sekarang, Tapi Ini Pencapaian Yang Membanggakan Negara


Nama Nur Amalina Che Bakri pernah menggegarkan Malaysia pada 2004 apabila mendapat keputusan yang membanggakan dalam Sijil Pelajaran Malaysia (SPM). Baru-baru ini, nama Amalina kembali viral di media sosial. 

Nur Amalina berjaya menyambung pelajaran di luar negara. Amalina berjaya memperoleh ijazah berkembar, Ijazah University Edinburgh Scotland (Ijazah Sains Biomedik dalam Farmakologi dan Ijazah perubatan).

Penampilan terbarunya itu mendapat perhatian netizen sehingga ramai yang mengecamnya. Disebabkan imej dan penampilannya yang dikatakan seksi dan seolah-olah lupa tentang asal usul jati dirinya, ramailah netizen yang mula menghentamnya.


Kini, Amalina menjalani surgical trainee di The Royal College of Surgeons of England dan berhasrat menjadi pakar bedah payudara dan onkoplastik satu hari nanti. 

Beliau yang kini bergelar Dr. Amalina Bakri pernah menimba pengalaman di Cambridge University Hospitals NHS Foundation Trust pada tahun 2013-2015. 

Berikut adalah antara pencapaian terbaik Amalina. 

  • MPhil/PhD, Translational Medicine and Therapeutics (University of Cambridge) 2017
  • Master of Philosophy (MPhil), Medical Clinical Sciences/Graduate Medical Studies (University of Cambridge) 2015
  • Harvard Sub-Internship Programme, Medical Elective, Maternal Fetal Medicine, Gynecology Oncology and Surgical Oncology (Harvard Medical School) 2013
  • Medicine (MBChB)- MD (The University of Edinburgh) 2013
  • BMedSc Pharmacology (Hons) with Industrial Experience (The University of Edinburgh) 2010
  • BMedSc Pharmacology (Hons), ERASMUS Exchange (Universiteit Leiden / Leiden University) 2010

Memang kejayaan dan pencapaian Dr. Amalina ini amat membanggakan Malaysia. Malah Dr. Amalina juga berkhidmat secara sukarela sebagai doktor perubatan dan guru Bahasa Inggeris di Tanzania dan Zanzibar pada tahun 2010. 

Gaya Dr. Amalina kini kelihatan cukup fashionista sehingga mendapat gelaran sebagai Kim Kardashian Malaysia dengan rambut lurus hitam. 

Berikut antara gambar-gambar terkini yang diambil dari laman Instagramnya. 





Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment