"Pegawai Penyiasat Beri Alasan Penat" - Netizen Tidak Puas Hati Kes Samun Dilayan Seperti Sampah


Tulisan ini dikongsikan oleh Nukman Muqarrin melalui Facebooknya. Menurut Nukman lagi, perkongsian ini mungkin jalan terakhir bagi dia mendapat keadilan sewajarnya. 

SURAT TERBUKA UNTUK Polis Diraja Malaysia ( Royal Malaysia Police ) 🙃

Assalamualikum, tujuaan status ni diupdate ialah untuk menyuarakan tidak puas hati atas siasatan pihak PDRM terhadap kes SAMUN BERSENJATA BERKUMPULAN terhadap saya pada 20 Februari 2017 oleh kawan saya sendiri.

Panjang ceritanya macam mana saya boleh disamun, tapi secara ringkasnya saya telah disamun oleh individu yang saya kenal (Muhammad Jefri bin Abd Rahim berasal daripada Banting) bersama 7 orang yang lain di SS15, Subang Jaya. Senjata yang digunakan ialah sebilah Kerambit dan sebilah pisau. Nilai kerugian barang saya yang rosak dan hilang ialah RM53,920. Antara barangnya ialah wang tunai RM11,000, Canon 5D mark ii, Canon 70-300 L, 6 unit iPhone, MacBook Pro, Honda Jazz GK, iPad Pro, Samsung Note 5 dan banyak lagi.

Alhamdullilah, dalam tempoh 24 jam semua suspek telah berjaya diberkas di rumah atuk Jefri di Kuala Selangor. Kawan saya yang diculik ditinggalkan di tepi Lebuhraya NKVE dekat KLIA. Kereta Honda Jazz yang disamun dijumpai didalam ladang kelapa sawit di Banting. Hanya sebahagian sahaja barang samun dijumpai semula. 2 suspek lagi hilang melarikan diri. Wang tunai daripada RM11,000 cuma RM300 sahaja dijumpai semula.

Kes ini disiasat mengikut Seksyen 395/397 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman maksimum penjara 20 tahun dan boleh dikenakan sebatan. Pada awalnya terpancar sedikit kegembiraan dihati saya tapi kembali kecewa setelah Jefri dibebaskan dengan ikat jamin RM8000 SAHAJA. Namun saya masih lagi menaruh harapan terhadap PDRM untuk siasatan kes ini dan pihak terbabit menerima human yang setimpal.

Akhirnya, seminggu sebelum perbicaraan, sikit demi sedikit "kecacatan" kes ini terkeluar. Daripada 7 orang suspek, hanya 2 orang sahaja yang akan didakwa, kes culik tidak disebut, tiada rakaman CCTV daripada lokasi diambil, tiada saksi bebas yang dipanggil, barang-barang bukti diserahkan kepada saya sebelum perbicaraan, bukti cap jari musnah dan banyak lagi.

3 hari sebelum perbicaraan tiba-tiba saya diajak berjumpa dengan keluarga Jefri untuk "Selesai Luar Mahkamah". Apa yang ditawarkan hanya RM1000 dan mohon saya maafkan Jefri dan kes ini ditarik semula. Allahuakbar, nak dimarah tak sampai hati, nak dimaki jauh sekali. Akhirnya kes ini tetap diteruskan dengan perbicaraan pada 15 Jun 2017. 

Disinilah akhirnya semua pekara terungkai. Pada hari pertama perbicaraan, rupa-rupanya Pegawai Penyiasat (IO) kes samun ini telah cuba untuk 'membuang' kes dengan menyerahkan barang bukti kes kepada saya, memalsukan tandatangan dokumen kawad cam, menyuruh saya supaya tidak hadir ke mahkamah, hampir semua saksi tidak dapat hadir ke mahkamah dan laporan siasatan lebih 50% tidak lengkap. Perbicaraan ditangguhkan pada hari kedua.

Pada hari kedua, perbicaraan masih tidak dapat diteruskan kerana suspek yang mengacukan kerambit dileher saya (sepupu Jefri) tidak hadir kerana TIDAK DIHANTAR oleh Jabatan Penjara Malaysia daripada Penjara Kajang. Begitu juga dengan Pegawai Penyiasat kes ini, tidak dapat hadir dan hampir semua suspek tiada di mahkamah. Masa ni saya betul-betul rasa dah putus harapan. Polis yang sepatutnya membela dan menegakkan keadilan dalang disebalik ini. Akhirnya, Pegawai Penyiasat hadir setelah dipaksa oleh pihak mahkamah. Beliau juga mengaku memalsukan tandatangan beberapa dokumen yang lain dan tidak menyiasat sepenuhnya atas alasan PENAT. Akhirnya kes ditunda ke bulan Ogos.

Selepas semua ini terungkai, TIADA SEBARANG UPDATE YANG SAYA TERIMA DARI PIHAK PDRM. Seolah-oleh kes saya disamun ini sama seperti sampah. Mungkin pada pandangan pihak polis saya kehilangan RM0.50. Tiada apa yang perlu disiasat. Tiada seorang pon daripada mana-mana pihak menghubungi saya.

Apa yang saya dapat daripada semua ni? sejak daripada hari perbicaraan ditunda, hampir setiap hari saya diekori oleh beberapa individu kemana sahaja. Dan 2 hari lepas 2 unit kereta peronda masuk ke kawasan rumah saya dan memeriksa kenderaan saya. NAK CARI APA?

Setelah 122 hari saya disamun dan tiada pembelaan yang di terima dan saya letih seolah-oleh saya yang menyamun, mungkin ini jalan yang terbaik. Semoga kes ini mendapat pembelaan sewajarnya dan yang bersalah dihukum sewajarnya.

- Nukman Muqarrin
- Founder DSLRshop.my
- 21 Jun 2017

*Polis Diraja Malaysia
*Jabatan Penjara Malaysia
*Mahkamah Seksyen Petaling Jaya
*Balai Polis Subang Jaya

Gambar-gambar dikongsikan Nukman:



Sumber: http://ift.tt/2rXn0ld
Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment