25 Tanda-Tanda Kanser Yang Ramai Orang Abaikan


Kanser adalah pembunuh no 1 kepada manusia, tidak kira lelaki ataupun perempuan, semua orang berisiko untuk mendapat kanser jika tidak menjaga pemakanan dan tidak mengamalkan gaya hidup sihat.

Ada beberapa tanda-tanda awal yang menunjukkan sebenarnya anda mengidap kaser, namun bukan semua orang mengetahuinya. Jangan terlalu ambil mudah dengan tanda-anda ini, anda mungkin boleh menyelamatkan nyawa anda jika anda mengesan kanser lebih cepat!

Ketulan

adalah salah satu yang paling universal dari semua gejala kanser. Jika anda merasakan benjolan yang tidak termasuk, pastikan ia diperiksa. Ketulan boleh didapati semasa mandi rutin anda. Sabun diri dan lari jari-jari anda ke atas badan anda. Sekiranya anda mendapati sesuatu yang tidak jelas, jangan panik. Sesetengah ketulan adalah benigna, tetapi sekiranya benjolan berkembang atau berubah, ia mungkin menjadi tanda kanser.

kencing lebih kerap

Kencing dengan begitu kerap bukan sahaja menandakan anda sedang mengalami sakit kencing manis, tetapi jika anda kencing dan rasa sakit dibahagian alat sulit anda, rujuk kepada doktor anda kerana kanser prostat atau pundi kencing juga diberi amaran dengan perubahan kencing.


perubahan pergerakan usus

Jika anda mengalami serangan cirit-birit dan sembelit , tubuh anda mungkin memberi amaran kepada anda tentang masalah yang serius. Perhatikan saiz najis anda. Sekiranya anda mengalami kesakitan yang berterusan di kawasan abdomen, anda pelu buat pemeriksaan doktor.

Senak

Sekiranya anda mengalami sakit hati atau rasa sakit dibahagian perut selepas makan, tubuh anda mungkin memberi amaran kepada anda tentang kanser saluran pencernaan. Kesukaran menelan dan sakit perut yang berterusan adalah tanda tambahan. Jika anda makan terlalu banyak antacid, anda mungkin mahu diperiksa.

Luka di kemaluan

Luka pada kawasan kemaluan seharusnya tidak diabaikan. Sebagai wanita, anda harus menjaga kebersihan dan perlu peka akan kawasan sensitif anda. Jika terdapat luka, cepat-cepat berjumpa doktor wanita dan buat pemeriksaan lanjut.

kehilangan berat badan

Anda suka makan, tetapi tiba-tiba sahaja anda rasa badan anda lesu dan berat badan semakin susut. Kanser mencuri nutrien dan badan anda mula menurunkan berat badan anda. Jika anda kehilangan lebih daripada 10 kg,Anda harus segara berjumpa doktor.

demam tanpa sebab

ia mungkin menjadi tanda bahawa tubuh anda melawan kanser. Jika kanser merebak dari titik asalnya di dalam badan, tubuh anda mula memicu amaran demam. Kanser menyebabkan sistem imun memecah dan jangkitan menyerang. Demam adalah tanda awal limfoma atau leukemia.

Keletihan

Ia adalah satu lagi gejala kanser yang sering diabaikan. Keletihan adalah perkara biasa pada individu yang menderita leukemia atau kanser darah lain. Tubuh anda menjadi lelah apabila anda kehilangan darah juga. Kanser kolon menyebabkan kehilangan darah dan gejala awal kanser khusus ini adalah keletihan. Jika anda berasa sangat letih, anda mungkin mahu pergi ke doktor.

Sakit yang tidak mudah sembuh

Sekiranya anda cedera dan luka anda susah untuk sembuh,ini menunjukkan salah satu gejala kanser. Badan yang sihat tidak akan memakan masa yang lama untuk menyembuhkan kesan luka. Jika luka anda memakan masa yang lama untuk sembuh, malah makin merebak. Anda dinasihatkan untuk berjumpa dengan doktor dan buat pemeriksaan lanjut.

Warna kulit berubah

Ketahui warna kulit anda. Sekiranya anda mengalami jaundis, hati anda mungkin terjejas. Sekiranya anda gatal, ada kemungkinan kanser ada didalam badan anda.. Sesetengah kanser menghasilkan bahan yang menyebabkan anda gatal. Sekiranya kulit anda menjadi merah atau kuning, pastikan anda berjumpa doktor dengan serta-merta!

Darah dalam air kencing

Jika anda mengesan darah dalam air kencing anda, anda mungkin mempunyai jangkitan atau kanser. Ini mungkin tanda-tanda sama ada kanser prostat atau kanser pundi kencing. Perubahan seperti kebocoran kencing atau ketidakupayaan untuk membuang air kecil adalah tanda amaran penting yang perlu diberi perhatian.

Mol hidung

Jika mol tahi lalat berubah bentuk atau saiz, Anda dinasihati untuk terus berjumpa doktor. Jenis-jenis luka ini boleh mendedahkan kanser di bawahnya. Kulit adalah organ terbesar badan dan ia juga boleh diserang oleh sel-sel kanser.

Lidah mempunyai tompok putih

Orang yang merokok atau mengunyah tembakau selalunya mempunyai leukoplakia. Jika leukoplakia dikesan lebih awal, kanser boleh dihentikan sebelum ia bermula. Jika anda melihat tompok putih pada pipi atau lidah anda, pergi ke hospital untuk pemeriksaan lanjut.

Puting susu berdarah

Jika payudara anda terasa sakit dan puting susu anda mengeluarkan darah. Ian adalah salah satu tanda anda menghidap kanser payudara. Jangan ambil mudah, segera buat pemeriksaan di hospital.

Kesukaran menelan

juga merupakan gejala yang harus anda kenali sebagai potensi untuk kanser. Tumor boleh menyekat tekak atau kerongkong. Sekiranya anda merasakan bahawa makanan sedang melekat pada kerongkong, teruskan segera. Ini tidak normal dan tubuh anda boleh memberitahu anda mengenai kanser esofagus atau perut.

Batuk terlalu lama

Ia adalah satu lagi tanda kanser paru-paru. Sekiranya anda batuk secara berterusan, badan mempunyai masalah. Ini boleh menyebabkan alergi, tetapi jika batuk terus dan batuk produktif, anda perlu diperiksa oleh doktor. Kesakitan ketika bernafas dan sakit dada juga merupakan gejala kanser paru-paru.

Refluks asid kronik

boleh menjadi tanda kanser esofagus. Jika anda dapat melaporkan refluks asid kepada doktor lebih awal, anda boleh mengetahu tahap kanser anda sebelum ia merebak. Lapisan esofagus rapuh dan pendedahan kepada asid perut menyebabkan esofagus Barret, keadaan pramatang. Jangan terlepas pandang refluks asid, Ia boleh menjadi serius!

Sesak nafas

Sesak nafas yang teruk adalah satu tanda bahawa anda sedang mengidap kanser paru-paru. Pada mulanya ianya seperti asthma, tetapi ianya berlanjutan sehingga berhari-hari. Jangan abaikan! Ada perlu membuat pemeriksaan lanjut!

Berpeluh dengan banyak

Berpeluh itu bagus untuk badan, jika langsung tidak mengeluarkan peluh pula menyebabkan badan anda lesu dan mudah gemuk. Tetapi jika terlalu kuat berpeluh, ada kemungkinan badan anda mengalami masalah. Ada sesetengah kanser menjadi lebih agrasif kerana mengeluarkan peluh yang banyak. Jadi sebaiknya jika badan anda terasa tidak normal seperti baisa, sebaiknya anda segera pergi ke hospital.

Sakit ketika melakukan hubungan intim

Kesakitan yang dirasakan ketika bersama suami, mungkin ia menandakan anda sedang mengalami kanser. Jika mahukan kepastian, anda harus segara berjumpa doktor dan membuat pemeriksaan lanjut.

Sakit belakang

kesakitan panggul, dan kembung boleh menjadi amaran kepada anda tentang kanser ovari. Jika anda mengalami simptom ini, anda mungkin ingin diperiksa dengan cepat. Kanser ovari sukar dirawat dan sukar didiagnosis tanpa menghiraukan gejala ini. Mengetahui gejala klasik ini boleh menyelamatkan nyawa anda.

Sesetengah kanser tidak akan memberi amaran, jika anda sudah tahu pun, kemungkinan sudah terlambat untuk merawatnya. Oleh itu anda dinasihatkan untuk mengamalkan pemakanan yang sihat untuk memastikan anda terhindar jauh dari kanser.
Share on Google Plus

0 comments:

Post a Comment